Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Η προσχολική αγωγή αποτελεί μια εξαιρετικά σημαντική γνωσιακή και κοινωνική εκπαίδευση που παρέχεται στο παιδί πριν την υποχρεωτική του, στην ηλικία δηλαδή των 5-6 ετών στις περισσότερες χώρες -ενώ μπορεί να ξεκινά ήδη απ’ την ηλικία των δυο. Σύμφωνα με τη σύγχρονη θεωρία της παιδαγωγικής αλλά και με την απλή λογική, τα πρώτα χρόνια της ζωής ενός παιδιού έχουν θεμελιώδη σημασία για τη σωματική, διανοητική και κοινωνική του ανάπτυξη.
Για τον λόγο αυτό η προσχολική αγωγή δεν επικεντρώνεται αποκλειστικά στο γνωστικό κομμάτι, αλλά στην ολόπλευρη ανάπτυξη του παιδιού (σωματική, συναισθηματική, νοητική, αισθητική, ηθική, κοινωνική). Αυτό σημαίνει πως το κάθε παιδί αντιμετωπίζεται μοναδικά ως πολύπλευρη προσωπικότητα που εκτός απ’ την ανάγκη του για μάθηση έχει συναισθηματικές και κοινωνικές ανάγκες που πρέπει να ικανοποιηθούν για τη φυσική μετάβασή του απ’ την οικογένεια στο σχολικό πλαίσιο και μετέπειτα στην κοινωνία.
Το κλειδί για την επιτυχία της προσχολικής αγωγής είναι ότι δε στηρίζεται σε αυστηρά πρότυπα γνώσης αλλά κατά βάση στο παιχνίδι. Το παιχνίδι (ελεύθερο και δομημένο) αποτελεί για το παιδί τον πιο φυσικό τρόπο εκμάθησης και το κυριότερο μέσο για την εξερεύνηση του εαυτού και των ταλέντων του. Έτσι το παιδί μαθαίνει παίζοντας ενώ παράλληλα γνωρίζει να συνυπάρχει ομαδικά με τους συνομήλικούς τους. Το ένα παιδί βοηθάει στη μάθηση και την εξέλιξη του άλλου σε μια διασκεδαστική αλληλεπιδραστική διαδικασία.
Τι μαθαίνουν τα παιδιά με την προσχολική αγωγή;
- Κοινωνικοποιούνται
- Λειτουργούν ομαδικά και με υπομονή
- Ωριμάζουν συναισθηματικά
- Ενισχύουν τη δημιουργικότητά τους
- Αποκτούν γνώσεις και αναπτύσσονται γλωσσικά
- Ενισχύουν την αυτοπεποίθησή τους